Veel duurzaamheidsverhalen beginnen met euro’s en kilo’s. Dat is jammer genoeg een saai begin van wat eigenlijk een geweldig verhaal is.
Met een designproduct gemaakt van je eigen afvalstroom begin je met een glimlach. Want met design raak je mensen in het hart. Onze designproducten zijn daarom echte “conversation starters” en zo noemen wij ze dan ook.
We hebben al voor veel grote merken conversation starters mogen maken. Hiervoor hebben we een 6 stappenplan gemaakt.
STAP 1
Samen doen we een sessie waarin we de identiteit van jouw organisatie, jouw merk, bepalen.
STAP 2
STAP 3
STAP 4
Van jouw afval maken wij eerst plaatmateriaal. Dat is niet zomaar plaatmateriaal, maar prachtig design.
STAP 5
STAP 6
Als je wilt, kunnen wij meer “conversation starters” maken, bijvoorbeeld om in uw organisatie te plaatsen of om weg te geven aan uw personeel of andere stakeholders.
Voor het haarverzorgingsmerk Andrélon van Unilever hebben we stoelen gemaakt van hun 100% gerecyclede shampooflessen. Die shampooflessen zijn nog steeds zichtbaar in het uiteindelijke design. Deze “conversation starters” zijn gebruikt in de campagne “sit & listen” om aandacht te vragen voor hun duurzame flessen.
FruitMasters is een coöperatie voor fruittelers. Ze vervoeren en slaan het fruit op van hun telers waar ze grote blauwe kratten gebruiken. Deze vallen nog wel eens om en breken dan. Deze “scherven” waren voor ons de inspiratie om het plaatmateriaal mee te maken. Het eindproduct is een appel-boombak geworden met de scherven herkenbaar in het eindproduct. Een echte conversation starter.
BEAT cycling vroeg ons een conversation starter te maken om fietsers meer bewust te maken om duurzamer om te gaan met de bidons die soms zo achteloos weg worden gegooid. Samen besloten we de bidons om te toveren tot skateboards. We zorgden ervoor dat het logo van de bidons niet verloren ging in het final design om ze de herkenbaarheid intact te houden. BEAT Cycling besloot daarop dat niet alleen onze WasteBoards de rode draad werden in de campagne, maar ook ons design voor het deck werd dé stijl voor alle campagnematerialen.
Sven Noordhoek
E. sven@wastecraft.design
M. 0031 6 15 86 53 97
I. @wastecraft_design
F. Facebook.com/wastecraft